Logo Jarmarku Bożonarodzeniowego
29 grudnia, 2023

Piękne świętowanie i sukcesy Jarmarku Bożonarodzeniowego

Jarmark Bożonarodzeniowy 2023 w Gdańsku przeszedł do historii. Od 24 listopada do 23 grudnia pięknie Świętowaliśmy w Gdańsku, co zostało zauważone nie tylko w Polsce. Był to okres obfitujący w wiele jarmarkowych premier, a odwiedzający docenili m.in. smaki jarmarku, co potwierdza 40 proc. więcej paragonów wydanych przez wystawców gastronomicznych – w porównaniu z zeszłym rokiem. Już teraz zapraszamy na Jarmark Bożonarodzeniowy 2024.

Przedświąteczny okres w Gdańsku rozświetlał jak co roku Jarmark Bożonarodzeniowy. Targ Węglowy, ul. Tkacka i Bogusławskiego, Zbrojownia oraz Zespół Przedbramia, dzięki magicznemu anturażowi wprowadzały w cudowny nastrój, który można było poczuć w każdym zakątku Jarmarku. Klimat nadawali wystawcy, odwiedzający, bogaty program kulturalny czy 20 figur iluminujących – część akcji Odpalamy Święta, która do 2 lutego 2024 r. rozświetla miasto w 13 lokalizacjach Gdańska dzięki 160 świetlnym figurom.

Docenienie jakościowych produktów

Tegoroczny Jarmark Bożonarodzeniowy przyciągał swoją magią każdego dnia. Co prawda czekamy jeszcze na oficjalne statystyki dotyczące liczby osób, które odwiedziły Jarmark przez cztery tygodnie jednak sami wystawcy przyznają, że ruch był większy. Widoczne jest to w statystyce wystawionych paragonów przez część gastronomiczną Jarmarku Bożonarodzeniowego w Gdańsku. Było ich o około 40 proc. więcej niż przed rokiem. Jak widać odwiedzający docenili m.in. jakościowy produkt, który dominował w jarmarkowych domkach. Odwiedzający m.in. wypili gorących napojów z ponad 155 tys. kubeczków jarmarkowych.

W strefie gastronomicznej hitami Jarmarku były langosze. Kulinarni smakosze docenili również kaszubskie ryby wędzone i przetwory rybne, miody i pierniki oraz raclette. Wśród słodkości królowały także cynamonki oraz tradycyjnie, uwielbiana przez dzieci gorąca czekolada.

Tegoroczna edycja Jarmarku w Zbrojowni była wspaniałą alternatywą dla osób ceniących unikatowe upominki. Premierą były stoiska polskich projektantów mody – gdzie oryginalne kroje zainteresowały nie tylko Panie, ale i Panów. Ogromną popularnością cieszyły się naturalne, ręcznie robione świece, ceramika i świąteczne ozdoby autorstwa lokalnych manufaktur.

Jarmark zaszczyciły obecnością osoby z całego świata, a poza Polakami dominowali mieszkańcy: Stanów Zjednoczonych, Hiszpanii, Włoch, Anglii, Norwegii, Szwecji, Finlandii, Niemiec.

Jarmarkowi goście inspirowali się na ponad 80 stoiskach z rękodziełem, kosztowali smaków 17 kuchni świata – na ponad 60 stoiskach. Jarmark wspiera lokalnych przedsiębiorców i widać to wśród wystawców – aż 99 pochodziło z województwa pomorskiego, w tym 52 z Gdańska.

Jarmarkowe premiery

Tegoroczny Jarmark obfitował w premiery. Jeszcze przed startem wydarzenia powstała zupełnie odświeżona strona bozonarodzeniowy.pl. Statystyki pokazują, że odwiedzający wręcz ją pokochali
– pojawiło się na niej ponad 60 proc. osób więcej niż przy zeszłorocznej edycji. Wzrost rok do roku
o niemal 160 proc. zanotowano przy wejściach zagranicznych użytkowników. Poza wymienionymi wyżej państwami, które mocno wpłynęły na podane wyniki, na stronie pojawili się także goście z egzotycznych miejsc, jak: Timor Wschodni, Bahrajn, Turkmenistan, Tanzania, Sri Lanka, Myanmar czy Mauritius.

Z premier odbywających się podczas Jarmarku Bożonarodzeniowego, w Zbrojowni stanęła Świąteczna Skarbnica Pomysłów, w której pojawiły się prezentowe inspiracje. Umieścili je wystawcy ze Zbrojowni, a odwiedzający głosowali na ten najpiękniejszy, czy też najbardziej praktyczny prezent. Największe uznanie przypadło skórzanemu portfelowi firmy Vericone.

Po raz pierwszy wręczono nagrody Grand Prix Jarmarku Bożonarodzeniowego, czyli nagrodzono wystawców w kategoriach: Dobry Pomysł i Dobry Smak. Grand Prix w pierwszej z kategorii otrzymało Glassware Art Studio Przemysław Huras za wykonywanie tradycyjną metodą dmuchanych ze szkła
i ręcznie malowanych bombek. Natomiast wyróżniania trafiły do Bartłomieja Siedlikowskiego
za owocowe i świąteczne dekoracje zapachowe oraz Ivana Korchevny’ego za ręcznie malowane lampiony. W kategorii Dobry Smak nagrodę Grand Prix otrzymał MANAT Mirosław Liss za kaszubskie przysmaki rybne. Wyróżnieniami zostali uhonorowani: Pszczelarska Wyspa Alina Bylicka za produkty miodowe oraz Robert Kaczkan za artykuły spożywcze z dziczyzny.

Zwycięzcy w obu kategoriach Grand Prix otrzymali m.in. vouchery na 3000 zł do wykorzystania na zakup stoiska na przyszłorocznym Jarmarku Bożonarodzeniowym.

W Zespole Przedbramia, który także był jarmarkową nowością, ponieważ po raz pierwszy w całości został włączony do wydarzenia, trwała akcja związana z wymianą zabawek – toycrossing. W Zbrojowni można było wymienić się książkami.

Premierę miała także akcja Jarmark dla Śródmieścia, czyli specjalny dzień dla tych, którzy przez cztery tygodnie gościli Jarmark Bożonarodzeniowy w Gdańsku. Największym powodzeniem cieszyły się  warsztaty Lasów Państwowych, podczas których chętni tworzyli zielone stroiki świąteczne.

Po raz pierwszy organizatorzy przygotowali dedykowaną, świąteczną ofertę dla dzieci z gdańskich szkół podstawowych „Świąteczna Przygoda na Jarmarku Bożonarodzeniowym”. W Pracowni Mikołaja, ponad 300 dzieci, pod opieka animatorów-elfów, spotkało się ze św. Mikołajem, brało udział w warsztatach
i korzystało z atrakcji w Zakątku Świątecznych Podróży z Ambersky.

Organizatorzy nawiązali również współpracę z Muzeum Gdańska, które prowadziło lekcję historyczną w Zbrojowni oraz z Gdańskim Ogrodem Zoologicznym, dzięki któremu uczestnicy jarmarku mogli stworzyć rysiowe ozdoby choinkowe i  wesprzeć akcję  „Fota bez dzikiego kota”.

Wracając do Zakątka Świątecznych Przygód z Ambersky, pojawił się w nim po raz pierwszy w historii wydarzenia spinning coaster o nazwie Wirujące Beczki. Znajdowała się tam również wykonana w tym roku we włoskiej manufakturze Gdańska Karuzela. W Zakątku znalazły się również sanie św. Mikołaja
– podróż VR oraz Koło Widokowe. Wszystkie atrakcje także cieszyły się dużą popularnością.

Jarmark charytatywnie

Od lat na Jarmarku Bożonarodzeniowym w Gdańsku można dołączyć do akcji charytatywnych, które wspierają Fundację Hospicyjną. Poza wolontariuszami kwestującymi na rzecz Fundacji, pomagano także w inny sposób. Grupa GPEC wspólnie z Amberexpo zbierała środki w oryginalny, świąteczny sposób.
W zimowym domku Grupy GPEC można było zakupić bilety, które uprawniały do uruchomienia „Magii Świąt”(instaspot) jednym guzikiem. Wpływ z biletów zostanie przekazany dla podopiecznych Fundacji.

Do wsparcia Fundacji „zachęcały” również pluszaki z Misiowej Bramy, która przez trzy tygodnie Jarmarku zdobiła wejście do Pracowni św. Mikołaja w Zbrojowni, by następnie, po rozdzieleniu 500 misiów, trafić do domku Gdańskiej Organizacji Turystycznej, gdzie przy zakupie dwóch kubków jarmarkowych otrzymywało się pluszaka. Również tradycyjnie część środków ze sprzedaży jarmarkowych kubeczków trafi na konto Fundacji. Przez cały Jarmark sprzedano ponad 5000 kubeczków jarmarkowych. Obecnie łączna kwota zebrana podczas jarmarkowych akcji na rzecz Fundacji Hospicyjnej wynosi ponad 55 tys. zł, choć cały czas czekamy na ostateczne dane.

Także w Zbrojowni odbywały się akcje charytatywne. „Daj Przyszłość – Piecza Zastępcza w Gdańsku”
– to akcja promująca adopcję i wsparcie dla rodzin zastępczych. Natomiast lokalny ośrodek integracyjny dla osób z upośledzeniem umysłowym zorganizował dwa dni warsztatów, podczas których powstawały ozdoby z masy solnej oraz uczono sztuki decoupageu. W warsztatach uczestniczyli podopieczni ośrodka, którzy prezentowali różne rękodzieła. Można było nabyć je jako cegiełkę wspierającą ośrodek w jego funkcjonowaniu

Tradycją Jarmarku jest także pomoc najbardziej potrzebującym. Na zakończenie Jarmarku, przy współpracy z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie w Gdańsku została wybrana osoba, której organizatorzy Jarmarku, czyli Międzynarodowe Targi Gdańskie przekazały darowiznę w postaci niezbędnego do codziennego funkcjonowania łóżka rehabilitacyjnego oraz produktów pierwszej potrzeby.

Natomiast tuż po zakończeniu Jarmarku Bożonarodzeniowego odbyła się w Zbrojowni Wigilia dla potrzebujących z inicjatywy Polskiej Izby Gospodarczej Restauratorów i Hotelarzy oraz Duszpasterstwa Akademickiego „Górka” działającego przy kościele dominikanów św. Mikołaja. Amberexpo, czyli organizator Jarmarku, wynajął przestrzeń na ten wyjątkowy czas i wsparł organizacyjnie, aby wspomóc szlachetną akcję.

O Jarmarku Bożonarodzeniowym w Gdańsku było głośno

Zeszłoroczny sukces i drugie miejsce w plebiscycie European Best Christmas Markets 2023 jeszcze mocniej rozsławił gdańskie wydarzenie na Starym Kontynencie i nie tylko. W social mediach pojawiał się praktycznie bez przerwy. Gościł na portalach internetowych we Włoszech, m.in. za sprawą travel.thewom.it, pojawił się w artykule National Geographic, natomiast francuski magazyn podróżniczy Conde Nast Traveler nazwał Gdańsk „Bajkowym miastem” – także ze względu na Jarmark Bożonarodzeniowy w Gdańsku – i umieścił w gronie 32 najlepszych miejsc do spędzenia świąt i okresu okołoświątecznego. Towarzystwo jest zacne, a znajdują się w nim takie miasta, jak: Berlin, Londyn, Paryż, Rzym, Kopenhaga czy bardziej odległe Nowy Jork, Hongkong oraz Dubaj.

W jarmarkowych social mediach pojawiło się ponad 200 postów, które świetnie budowały atmosferę wydarzenia i dotarły do 1,5 mln odbiorców. Świątecznego miasteczka w Gdańska nie omijali influencerzy, głównie związani z gastronomią. W mediach tradycyjnych Jarmark gościł m.in. tak
w programach na żywo w TVN24 czy Polsat News, jak i w innych 6,4 tys. publikacjach medialnych.
W sumie, dzięki mediom, informacje o Jarmarku Bożonarodzeniowym w Gdańsku były wyświetlane ponad 1,7 mld razy.

Bogactwo programu artystycznego

Codziennie dużym zainteresowaniem cieszyły się atrakcje związane z programem artystycznym. Największym hitem były oczywiście wizyty św. Mikołaja, który w świątecznym miasteczku w Gdańsku pojawił się aż 15 razy.  Łącznie w programie dziennym znalazło się 141 pozycji m.in. koncertów, występów teatralnych, świątecznych potańcówek czy karaoke. Rodzajowe scenki odgrywał Garnizon Gdański, na scenie pojawiały się również ogólnopolskie gwiazdy, jak Dorota Kolak – czytała gościom Jarmarku bajki i zapraszała do Teatru Wybrzeże – czy Joanna Jabłczyńska.

Goście Jarmarku mogli posłuchać koncertów na carillonie, a także podziwiać występy Zespołu Pieśni
i Tańca Gdańsk. Imponująco wypadł Chóru Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, aczkolwiek najmocniej publiczność rozgrzał występ zespołu Słowiańska Dusza, który łączył repertuar świąteczny Polski, Ukrainy i Białorusi. Na koniec zespół wykonał piękny utwór „Nie ma miasta jak Gdańsk”.

W programie znalazła się również akcja Pisanie Gdańskich Pocztówek zorganizowane przez Miasto Gdańsk i Kreatywną Pedagogikę. Darmowe warsztaty odbyły się w Zbrojowni.

Na czas Jarmarku uliczki historycznego centrum Gdańska, dzięki pięknym iluminacjom zamienią się
w świąteczne miasteczko. To między innymi zasługa Partnera Strategicznego Jarmarku Bożonarodzeniowego i Iluminacji Gdańskich – Gdańskich Wodociągów.

Partnerem wspierającym Jarmark w Gdańsku jest Grupa GPEC – sponsor Iluminacji Gdańskich.

Miło nam zakomunikować, że zespół operacyjny MTG w rekordowym tempie trzech dni, 29 grudnia 2023 zakończył demontaż infrastruktury jarmarkowej, a terenowi zostały przywrócone pierwotne funkcje.

Już teraz organizatorzy zapraszają na Jarmark Bożonarodzeniowy w Gdańsku w 2024 roku.

Jarmark Bożonarodzeniowy w Gdańsku
© 2023 Międzynarodowe Targi Gdańskie SA
Ilustracja przedstawiająca Jarmarkowego Renifera