#KupujŚwiadomie to hasło kampanii prowadzonej przez KOWR zachęcającej do świadomego wyboru produktów z oznaczeniami i certyfikatami żywności. Do tych oznaczeń należą: znak PRODUKT POLSKI, logo produkcji ekologicznej czy unijne oznaczenia: Chroniona Nazwa Pochodzenia, Chronione Oznaczenie Geograficzne i Gwarantowana Tradycyjna Specjalność. Unijny system oznaczeń gwarantuje wyjątkową jakość produktu wynikającą ze specyficznych uwarunkowań regionalnych, historii czy też unikatowej tradycji wytwarzania.
Kupuj świadomie i wspieraj lokalną gospodarkę
Kraj pochodzenia produktu należy obok jakości i ceny do najważniejszych kryteriów wyboru przy podejmowaniu przez konsumenta decyzji zakupowych artykułów spożywczych, a kupowanie żywności wytworzonej w kraju i z rodzimych surowców zyskuje na znaczeniu, stając się praktycznym działaniem na rzecz wspierania rodzimych producentów.
Nasze codzienne decyzje zakupowe mają duży wpływ na sytuację ekonomiczno-gospodarczą kraju. Rosnący patriotyzm konsumencki, który znajduje odzwierciedlenie w nabywaniu rodzimych towarów, buduje silną markę polskiej żywności, wspiera polskich producentów rolnych oraz przedsiębiorstwa, ma wpływ na zwiększenie sprzedaży polskiej żywności oraz funkcjonowanie polskiej gospodarki, w tym krajowego rolnictwa i przemysłu rolno-spożywczego.
Kształtowanie patriotyzmu konsumenckiego ma kluczowe znaczenie zwłaszcza wobec: postępującego procesu globalizacji, liberalizacji handlu, zaawansowanej integracji pośredników oraz sprzedawców w łańcuchu dostaw żywności, zmian preferencji zakupowych, jak również rosnącej konkurencji na rynku krajowym, unijnym oraz rynku światowym. Jest ono ważne również dla funkcjonowania krajowego rolnictwa
i przemysłu rolno-żywnościowego, gdyż wpływa na dochodowość produkcji i kondycję finansową podmiotów funkcjonujących w tych sektorach gospodarki narodowej, a także ma wpływ na rynek pracy.
Zachęcamy producentów do znakowania produktów spożywczych informacją PRODUKT POLSKI. Ten biało-czerwony znak jest czytelnym przekazem dla konsumentów
i potwierdzeniem, że żywność została wyprodukowana z surowców wytworzonych w 100% na terenie Polski, w przypadku produktów nieprzetworzonych. Natomiast produkty przetworzone muszą w swoim składzie zawierać minimum 75% surowców pochodzących od polskich rolników, a maksymalnie 25% mogą stanowić składniki importowane.
Produkt Polski
Możliwość stosowania 25% składników importowanych wynika z tego, że niekiedy do wytworzenia danego produktu muszą być zastosowane np. pieprz czy inne przyprawy u nas nie uprawiane. Jeżeli chodzi o mięso, to zwierzę musi być urodzone, wyhodowane i ubite w Polsce.
Bardzo cieszy, że konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na systemy jakości uznawane przez MRiRW. Według raportu „Polska Wieś i Rolnictwo 2022” już 75,6% ankietowanych mieszkańców obszarów wiejskich zwraca uwagę na znak PRODUKT POLSKI, a logo produkcji ekologicznej zauważa podczas zakupów 54,2% respondentów. W 2022 roku rozpoznawalność wszystkich oznaczeń była większa niż w 2021 roku. To znak, że konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na pochodzenie żywności i jej jakość.
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa
Jako KOWR jesteśmy orędownikami patriotyzmu konsumenckiego. Ekonomia i gospodarka to bardzo ważny jego wymiar, jednak nie jedyny. To również troska o środowisko, ponieważ kupując i spożywając żywność wyprodukowaną z surowców od polskich rolników czy sadowników, nie transportujemy jej z drugiego końca kuli ziemskiej. Warto sobie uzmysłowić, ile paliwa i energii potrzebnych jest na transport lub utrzymanie odpowiednich warunków podczas przewożenia produktów z odległych regionów świata.
Moda na patriotyzm konsumencki, czyli postawę polegającą na wyborze i zakupie produktów rodzimego pochodzenia, jest trendem pożądanym, a efekty promocji walorów jakościowych i smakowych polskiej żywności są już widoczne.
Warto pamiętać, że jako konsumenci mamy ogromną siłę, której niekiedy nie doceniamy. Wybierając żywność z oznaczeniami, dajemy jednoznaczny sygnał do działu zakupów w sieci handlowej czy grupie zakupowej, że te produkty muszą znajdować się w sklepie, ponieważ klienci ich oczekują. Takim zachowaniem mamy szansę wzmacniać polski handel i przetwórstwo. Codziennie kupujmy świadomie.